Açıklama
- Minik yaprak bitleri yapraklarda dolaşıyordu.
- Acıktıkça yaprakları yiyorlardı.
- Bahçedeki bitler zamanla sararıp soldu.
- Mina ve Doğa neler yapabileceklerini düşünüp durdular.
- Çözüm doğanın döngüsünde saklı olabilir miydi?
Tema:
Çocukların doğal yaşam ile bağ kurmalarına yardımcı olmayı esas alan kitap bitkiler ve hayvanlar arasındaki doğal döngünün fark edilmesine yardımcı oluyor. Çocukların büyük resmi görerek uğur böceği, yaprak biti ve bitki sağlığı arasında nedensel ilişkileri görmelerine olanak sağlıyor.
Değerler:
Sürdürülebilirlik, büyük resmi görme, doğadaki döngüsel ilişkileri fark etme, çevre bilinci gelişimini destekleme.
Sınıf Etkinlikleri:
Sınıf Etkinlikleri: Eyvah! Yaprak Bitleri sistem düşüncesi yaklaşımı göz önünde bulundurularak yazılmıştır. Çocukların üst düzey düşünme becerilerini desteklemeyi hedefleyen kitap, öğretmenlere bu konuda yardımcı olabilmek amaçlı bir eğitim planı da sunmaktadır. 1. Bu böceğe neden uğur böceği denmiş olabileceği hakkında tartışılır. 2. Uğur böceğinin yaşam döngüsü incelenir. 3. Uğur böcekleri hakkında neler bilindiği, neler merak edildiği hakkında zihin haritaları yapılır. Çocukların soru üretmeleri sağlanır. 4. Öyküde yaprak biti, uğur böceği ve sağlıklı bitki miktarının süreç boyunca nasıl değişim gösterdiği grafiklerle gösterilir. Grafik yorumlama çalışmaları yapılır 5. Yaprak biti, uğur böceği ve sağlıklı bitki miktarını arttırıp azaltan etmenlerin neler olduğu stok/akış diyagramlarına resmedilir. 6. Doğal döngüde yaprak biti, uğur böceği ve sağlıklı bitki miktarı arasında nasıl bir ilişki olduğu konuşulur. 7. Bitki yetiştirme denemeleri yapılır. Çocukların sağlıklı bitki yetiştirme için nelere ihtiyaç duyulabileceğini süreç içerisinde keşfetmeleri sağlanır.
Öğrenci Kazanımları:
Gözlem yapar. Neden-sonuç ilişkisi kurar. Problem durumlarına çözüm üretir. Grafik okur, yorumlar.
Gülnaz ÇAĞLAYAN
İzmir’de doğdu, okul öncesi öğretmeni. Çocuklarla oynamayı, okumayı, keşfetmeyi seviyor. Öykü kitaplarını bir eğitim aracı olarak sınıfına konuk ediyor ve disiplinlerarası çalışmalar üretiyor. Eğitimde Sistem Düşüncesi Derneği’ nde eğitici eğitmenliği yapıyor. Sistem düşüncesi araçlarını çocuklarla uyguluyor, çocukların üst düzey düşünme becerilerini destekleyici çalışmalar planlıyor.